Eno
Brian Eno’s invloed op de ontwikkeling van popmuziek is niet te overschatten. Met zijn synthesizers was hij in de vroege jaren zeventig bepalend voor het geluid van Roxy Music. Als producent werkte hij samen met onder andere David Bowie, Talking Heads en U2. Hij bracht, solo en met andere artiesten, meer dan veertig albums uit en staat te boek als geestelijk vader van de ambient music.
Voor dit filmisch portret van de Britse muzikant, componist en kunstenaar ontwikkelden Gary Hustwit en digitaal kunstenaar Brendan Dawes een generatief softwareplatform dat op dynamische wijze originele interviews combineert met Eno’s archief van niet-uitgebrachte films en muziek, met miljarden mogelijke films als resultaat.
Elke versie van de film bevat een andere mix van Eno’s ideeën over onderwerpen die varieëren van de aard van creativiteit, evolutie als inspiratiebron en zijn carrière, die hij omschrijft als “een onderzoek naar interessante manieren om te falen”. Die innovatieve werkwijze sluit naadloos aan bij Eno’s eigen computergestuurde ‘generative music’, die constant verandert. Zelden vielen bij een biografische documentaire inhoud en vorm zo goed samen.