Here One Day
Wanneer Kathy Leichter na de zelfmoord van haar moeder Nina in 1995 terugverhuist naar het appartement van haar ouders, vindt ze in een kast stapels door Nina volgesproken cassettebandjes. Pas zestien jaar later durft de documentairemaakster deze schatkist open te maken. Op de cassette’s vertelt haar moeder over alle aspecten van haar leven – van de uitdagingen van haar huwelijk met een Senator tot een ruzie met haar zoon, met wie ze jaren geen contact had, en haar strijd met haar bipolaire stoornis. Kathy legt in Here One Day vast hoe ze zich door de bandjes heen werkt, en door alle andere spullen van haar moeder: foto's, kleren, notities, liefdesbrieven en zelfs haar medicatie. Ze onderzoekt wat er is achtergelaten en haalt met vrienden en familieleden herinneringen op aan haar moeder. Zo vormt zich een beeld van een liefdevolle moeder die door haar ziekte niet alleen verandert voor anderen, maar ook zelf de grip op het leven kwijtraakte. Gaandeweg zien we het ware leven van deze New Yorkse, in al haar energie en hartverscheurende drama. Uit de openhartige film wordt duidelijk hoe deze vrouw omging met haar psychische aandoening en haar familieleden, en zien we de effecten die haar zelfmoord effect had op hen die haar liefhadden.