Fig Trees
Deze originele combinatie van opera en documentaire vertelt het verhaal van aidsactivisten Tim McCaskell in Toronto en Zackie Achmat in Kaapstad, met een albino-eekhoorn als commentator. McCaskell en Achmat voeren beiden al jarenlang actie voor de beschikbaarheid van aidsremmers. In Canada komen belangrijke geneesmiddelen niet op de markt omdat ze eerst lange tijd getest moeten worden door de overheid, terwijl ze over de grens in de Verenigde Staten gewoon te koop zijn. In Zuid-Afrika zijn veel geneesmiddelen niet verkrijgbaar omdat ze te duur zijn. Achmat ging daarom onmiddellijk in staking toen in 1999 bij hem hiv werd geconstateerd. Alleen als de middelen voor alle Zuid-Afrikanen ter beschikking zouden komen, zou hij de medicijnen weer innemen. Op de tekst van de avant-gardeklassieker Four Saints in Three Acts van Gertrude Stein is een experimentele opera gecomponeerd over vier activisten (onder wie McCaskell en Achmat) die volgens de componist een prominente rol speelden in de bewustwording rondom hiv en aids. Twee van hen zijn overleden. Fig Trees doet met een mix van surreële decors en kostuums, muziek, poëzie, interviews en nieuwsbeelden verslag van het gevecht voor middelen die levens kunnen redden maar door bureaucratische stroperigheid of uit winstbejag worden achtergehouden.