The Hideout
Coming-of-age film over vier jongens uit een klein Nederlands dorp. Het jaar dat Ivan en Bas naar de middelbare school gaan, is aangebroken. De overgang van basisschool naar het middelbaar onderwijs gaat zelden zonder slag of stoot. Behalve een andere school, betekent het ook huiswerk, meisjes en nieuwe interesses. Jurriaan en Willem zijn jonger en blijven nog even op de lagere school. Hierdoor wordt het leeftijdsverschil tussen de jongens dit schooljaar opeens merkbaar en wordt de vriendengroep direct geconfronteerd met de veranderingen die met deze overgang gepaard gaan. De crisis in hun vriendschap wordt haarfijn geanalyseerd: "Zij zien dingen toch wat kinderlijker dan wij. Wij zijn al wat meer volwassen. Misschien komt het ook wel een beetje door het puberen", denken Bas en Ivan hardop in de hut, een zelfgebouwd huisje dat als hun clubhuis fungeert. Een klassieke documentaire over opgroeien, waar het onvermijdelijke van deze leeftijdscategorie zonder te veel woorden treffend in beeld wordt gebracht.