When Heroes Lie
Bij het WK langlaufen in het Finse Lahti in 2001 brak een enorm dopingschandaal los, dat leidde tot ettelijke diskwalificaties. Vooral atleten van het gastland hadden flink gebruik gemaakt van illegale, bloedverrijkende middelen. Het bleek de voorbode van verdere dopingzaken op de Olympische Winterspelen een jaar later in Salt Lake City. When Heroes Lie ontleedt de geschiedenis van doping, van de jaren zeventig tot op heden, aan de hand van archiefmateriaal en gesprekken met skiërs, trainers en deskundigen. De makers hebben uitvoerig onderzoek gedaan naar de wereldwijde dopingcultuur in de topsport en stellen de vraag hoe onze maatschappij, die stelselmatig het succes boven de moraal stelt, de basis legt voor een hypocriete houding in het streven naar sportieve overwinningen. Het publiek eist kampioenen en heroïek, maar sluit massaal de ogen voor de schemerwereld die achter de internationale podia schuilgaat en de voorwaarden schept voor een heldenstatus. Zodra echter officieel bekend wordt wat iedereen met enig gezond verstand had kunnen weten, is de morele verontwaardiging groot. Dit raakt aan een breder probleem in onze maatschappij: teneinde onze geheiligde doelstellingen te behalen, is valsspelen eerder regel dan uitzondering, hetgeen niemand een probleem schijnt te vinden, zolang het bedrog maar verborgen blijft.