The Promise
Ze ontmoeten elkaar in 1984 op de universiteit van Virginia: de achttienjarige Jens Soering, zoon van een Duitse diplomaat, en de mooie, wat oudere Elizabeth Haysom, dochter van rijke ouders. Een relatie tussen deze vrouw van de wereld en de tamelijk bleue jongeman lijkt onwaarschijnlijk, maar is al snel een feit. Dan wordt de bevolking van het stadje Bedford opgeschrikt door de gruwelijke moord op de ouders van Elizabeth. De politie komt op het spoor van de jonge geliefden. Die zijn naar Engeland gevlucht en worden daar opgepakt. The Promise reconstrueert de gebeurtenissen van toen en de daaropvolgende rechtszaken, waarbij zowel Elizabeth als Jens tot levenslange gevangenisstraffen werden veroordeeld. Filmmaker Marcus Vetter interviewt betrokkenen en volgt een privédetective en advocaat tijdens hun zoektocht naar nieuwe aanwijzingen die de onschuld van Jens Soering moeten bewijzen. De rode draad van de film wordt gevormd door een openhartig interview met Jens – nu bijna 27 jaar in de gevangenis – en een minutieus beeldverslag van de rechtszaken.