At All Kosts
Een acteursensemble repeteert voor een aankomend theaterfestival. Op het festivalterrein midden in een woonwijk oefenen ze opstellingen en teksten en knutselen ze decors in elkaar. Maar gewoon is deze setting bepaald niet, zo blijkt wel uit de toegangspoort met gewapende bewaking. Festival 4 Chemins wordt gehouden in Port-au-Prince, de hoofdstad van Haïti. In de stad zijn bendes actief; mitrailleurschoten klinken in de verte.
Het door armoede, onrust en natuurrampen geteisterde land loopt leeg, want jonge, progressieve Haïtianen vertrekken massaal. Maar deze theatermakers blijven – wie moet anders het fort bewaken? “Een daad van verzet”, aldus regisseur en festvaldirecteur Guy Régis jr. “Het is het laatste bastion voor reflectie, kunst en cultuur”
In hun voorstellingen geven de performers een stem aan de pijn en de worsteling van de bevolking. Met dit festival willen ze koste wat kost reflectie en schoonheid bieden temidden van de chaos. Daarom blijven ze, ondanks die mitrailleurschoten.