Big Easy Express
De trein, daar zit muziek in. Letterlijk welteverstaan, in deze dromerige registratie van de treintournee die een groep Amerikaanse en Britse muzikanten in 2011 maakte langs de zuidwestrand van de Verenigde Staten. Overdag tuffen de leden van Mumford & Sons, Old Crow Medicine Show en Edward Sharp & The Magnetic Zeros door de afgelegen gebieden van de zuidelijke staten, 's avonds spatten hun folky klanken van het podium. Steevast treden ze op naast het rangeerterrein van het lokale station, waar hun trouwe vintage trein wacht op het vertreksein. Regisseur Emmett Malloy combineert impressies van de treinreis – roken op de gang, zingen tot in de kleine uurtjes – met opnames van de concerten. Op een landkaart wordt tussendoor de voortgang langs de uitgestippelde route bijgehouden. Die voert van San Francisco tot aan, hoe kan het ook anders, New Orleans, de 'Big Easy'. Er wordt niet gefilosofeerd over grotere gedachtes achter de tournee; die is niet groter of kleiner dan de droom van elke muzikant om met de gitaar in de hand in een lege wagon van zo’n oude trein te springen. Deze spelers hebben in ieder geval de reis van hun leven en dat plezier straalt er vanaf.