SunDay. The Gospel According to Lift-Man Albertas
Hoewel samengesteld uit slechts zo'n twintig shots vormt Sunday. The Gospel According to Lift-Man Albertas een rijke allegorie die zich op verschillende manieren laat lezen. Religieuze referenties en verwijzingen naar Samuel Beckett's Waiting for Godot dringen zich op. Matelis' kijk op de werkelijkheid is even triest als humorvol. Zijn personage, de liftbediende Albertas, lijkt in een oneindige tijd bevroren. Hij slijt zijn monotone dagen wachtend op de enkeling die zich door hem naar boven of beneden wil laten brengen. Maar zijn houding is sereen en zijn wachten verbindt hem met de hem omringende wereld. De regisseur observeert genadeloos, melancholiek en met een onderhuidse kracht. Als op het eind van de film auto's zich gehaast door elkaar bewegen, krijgt de eenvoudige eenzaamheid van Albertas bijna een spirituele dimensie.