Letter to a Friend in Gaza
Wat zullen onze kinderen of kleinkinderen ervan vinden, hoe wij met mensen in bezette gebieden omgaan? En wat zullen wij antwoorden? Dat we niet wisten dat het zo erg was? Dat het nu eenmaal zo ging? Het zijn vragen uit een pamflet van de Israëlische schrijfster Amira Hass. Het is slechts een van de krachtige, poëtische teksten, geschreven door Palestijnse en Israëlische schrijvers en denkers als Mahmoud Darwish, S. Yizhar en Emile Habibi, en voorgedragen door diverse acteurs in reactie op de langlopende humanitaire crisis in het gebied op de grens tussen Israël en Gaza.
Geïnspireerd door Albert Camus, die tussen 1943 en 1945 een aantal brandbrieven aan een denkbeeldige Duitse vriend publiceerde, besluit Amos Gitai om als filmmaker én als burger de dialoog weer op gang te brengen en mensen weer naar elkaar te laten luisteren. Terwijl de acteurs de teksten aan elkaar voorlezen, vormen nieuws- en archiefbeelden de achtergrond en het pijnlijke bewijs van zoveel verdriet en onrecht – al generaties lang.