Before the Dying of the Light
Spil is een Marokkaanse onafhankelijke film uit 1974, About Some Meaningless Events van Mostafa Derkaoui, waarin een groep jonge filmmakers onderzoekt welke rol de nieuwe Marokkaanse cinema in de samenleving zou moeten spelen. De tegencultuur ontstond vanuit de (marxistische) studentenbewegingen, die cinema zagen als een “instrument voor sensibilisatie” en zelfontdekking. Na één publieke vertoning werd About Some Meaningless Events gecensureerd door de minister. De negatieven van de verloren gewaande film zijn teruggevonden in Spanje en recent gerestaureerd.
Before the Dying of the Light, opgedragen aan alle slachtoffers van censuur en onderdrukking, roept met de wild gemonteerde fragmenten een tijd op vol opwinding over de toekomst, uitgedoofd door de repressieve jaren onder koning Hassan II. Door de beelden nu opnieuw te laten zien, laait het vuur weer even op.