De Humani Corporis Fabrica
In 1543 bracht de Zuid-Nederlandse arts en anatoom Andreas Vesalius voor het eerst het menselijk lichaam in kaart in zijn zeven boeken tellende De humani corporis fabrica. De antropologen-filmmakers Lucien Castaing-Taylor en Verena Paravel treden in zijn voetsporen. De twee zijn verbonden aan het gerenommeerde Harvard Sensory Ethnography Lab en maakten eerder overdonderend zintuiglijke documentaires als Leviathan (over de zeevisserij) en Caniba (over een Japanse kannibaal). Ook hun nieuwste film levert weer een zeer fysieke kijkervaring op.
Boven de operatietafels voeren artsen en verpleegkundigen kleine en grote gesprekken, over witte bloedlichaampjes, werkdruk en weekendplannen. Intussen duikt de camera vanuit diverse ingangen het lichaam van hun patiënten in. Die beelden worden afgewisseld met beelden van een ander soort ingewanden: de gangen en tunnels van de vijf ziekenhuizen in Parijs waar de documentaire is opgenomen. Horror en humor vermengen zich in deze anatomieles met intimiteit op microscopisch niveau.