Green Paradise
In Amsterdam zijn vele schooltuinen. Stadskinderen leren er, als onderdeel van het onderwijsprogramma, zelf groente en bloemen verbouwen. Hierdoor krijgen ze inzicht in de natuur en het leven in het algemeen. De groene hemel volgt 'groene onderwijzer' Bert Ydema van de Mr. A. de Roostuin in het Westerpark in Amsterdam in het laatste jaar voor zijn pensioen. Ydema leert een klas kinderen vanaf januari tot de oogsttijd hoe ze moeten zaaien, wieden, en oogsten. In bijna veertig jaar tijd kreeg hij zo'n 20 duizend kinderen onder zijn hoede. Kinderen die vanwege hun achtergrond vaak nauwelijks in aanraking zijn geweest met Moeder Aarde. Geduld, strengheid en humor maken Ydema tot een geliefd onderwijzer, die de kinderen bovenal laat ervaren hoe het nemen van verantwoordelijkheid tot prachtige resultaten kan leiden. Regisseur Roel van Dalen portretteert de man met tederheid en precisie. Persoonlijk commentaar van de onderwijzer omlijst beelden van zijn lessen en toont hoe de cycli der natuur ook in zijn persoonlijke leven van zich laten spreken. De groene hemel is niet alleen een hommage aan een gedreven tuinder maar ook een pleidooi voor een blijvend groen onderwijs in een verstedelijkend Nederland.