Love Is All: 100 Years of Love & Courtship
De liefde: een onderwerp waar de meesten van ons nooit over uitgepraat raken. Regisseur Kim Longinotto (eerder op IDFA te zien geweest met onder andere Sisters in Law en Divorce Iranian Style) wijdt er haar hele film aan. Ze toont ons een collage van honderd jaar liefde, van Kiss in the Tunnel uit 1899 tot aan het homohuwelijk anno nu. Muzikant Richard Hawley maakte de muziek die de scènes met elkaar verbindt. Zijn stevig aangezette, moderne nummers ondersteunen de beelden, veelal in zwart-wit, uit films en nieuwsreportages. Af en toe komt een scène tot leven, en krijgen we een kijkje in het verleden, inclusief destijds geldende normen en waarden. De man tegen het winkelmeisje: “O Betty, kus me!” Zij, verschrikt: “Niet in de winkel!” Een sprong in de tijd en we zien een boze moeder uitvaren tegen haar dochter en dier vriend. Dan beseft de dochter het opeens: “Je bedoelt…. omdat hij zwart is?” Andere scènes zeggen zonder woorden al genoeg. Zoals de dromerige beelden van de man in pak die zijn vriend mist en vaag doet denken aan het hoofdpersonage in A Single Man van Tom Ford. Er bestaan verschillende soorten liefde, wordt er in de film gesteld. Aan de kijker om te bepalen of dat klopt. Verandert de liefde of verandert de wereld om ons heen?