El abuelo Cheno... y otras historias
In 1920 kwam in Mexico het volk in opstand tegen de onderdrukking en uitbuiting door grootgrondbezitters, die werden gesteund door de katholieke kerk. De sociale uitbarsting zou de geschiedenis ingaan als de 'Nationale Revolutie' en maakte wreed een einde aan veel feodale praktijken. In el abuelo cheno... keert filmmaker Juan Carlos Rulfo, de zoon van de schrijver Juan Rulfo, terug naar deze periode. De aanleiding was Rulfo's zoektocht naar de kinderjaren van zijn in 1986 overleden vader. Daarbij ontdekte hij dat zich tegen de achtergrond van de chaotische jaren twintig een familiedrama had afgespeeld. De hacienda, waar Rulfo's vader als kind opgroeide, werd meerdere keren in brand gestoken en Rulfo's grootvader werd in 1923 doogeschoten. In de vervallen hacienda treft hij enige oude mannen aan, die hem over het gruwelijke verleden vertellen.