Credit for Murder
In 2007 verschijnt een schokkende video op YouTube, waarin twee jongens op gruwelijke wijze worden vermoord door Russische neonazi’s. Het is het startpunt van een reeks zeer bloederige incidenten in Moskou. De Israëlische filmmaker Antonevicz duikt in de zaak, die langzaam een obsessie voor hem wordt. Zes jaar lang zoekt hij met zijn vriend Shuravi naar het ware verhaal achter de dubbele moord. Een nauwkeurige analyse van de video zelf levert meer vragen op dan antwoorden, dus gaan ze verder. In hun zoektocht naar de waarheid belanden ze in de duistere krochten van de gewelddadige Russische neonazi-scene. De maker infiltreert in een van de groepen, maar moet daarvoor wel eerst een messengevecht met een van de leiders aangaan. Terwijl hij zich een weg baant door een web van intriges stuit hij op de verontrustende kernvraag: wat is precies de rol van de Russische geheime dienst in het bestrijden van het geweld van de neonazi’s? En waarom eindigde de reeks moorden, die volgde op het verschijnen van de video, abrupt in maart 2008? De beelden van de YouTube-video veranderen van betekenis naarmate de zoektocht vordert. De fraai gestileerde documentaire thriller nestelt zich langzaam onder de huid, om daar niet meer onder vandaan te komen.