Banking Nature
Dat het klimaat ingrijpend verandert en plant- en diersoorten in gestaag tempo uitsterven is een onheilspellende realiteit. Maar waar de een vooral bedreigingen ziet, ziet een ander juist kansen. En zo is natuurbehoud de laatste jaren een bloeiende bedrijfstak geworden, waarin grote bedragen rond gaan en zieltogende organismen getransformeerd zijn tot financiële producten. In de onderzoeksdocumentaire Banking Nature duiken Sandrine Feydel en Denis Delestrac in de wondere wereld van het groene bankieren. Investeerders kopen leefgebieden op van bedreigde diersoorten om ze vervolgens als aandelen weer te aan de man te brengen. In een pakkende montage van adembenemende natuurbeelden, bespiegelende voice-overs, en interviews met bankiers, economen, activisten en beleidsmakers worden de pro’s en contra’s van deze opmerkelijke ontwikkelingen onder de loep genomen. Volgens de gerenommeerde econoom Pavan Sukhdev is de natuur het best te beschermen door er een prijskaartje aan te hangen. Kritische denkers als Pablo Solon zien in die onderwerping aan de wetten van de vrije markt juist een "licence to kill nature". Want met het kwantificeren van een bedreigde status wordt het opeens financieel aantrekkelijk om ecologische schaarste te creëren. De term "groene economie" mag dan een idealistische connotatie hebben, ook deze kan genadeloos in elkaar storten.