Reflector
Kunstmatige intelligentie wordt al volop ingezet bij de productie en distributie van films. Algoritmen bepalen waar en wanneer titels worden uitgebracht om het maximale aantal kijkers te trekken. En computers die gevoed zijn met honderden, zo niet duizenden scripts weten al op voorhand of een film een hit of een flop wordt. Volgens statistieken kan kunstmatige intelligentie dat al drie maal beter voorspellen dan mensen, inclusief door de wol geverfde producenten.
Reflector is de volgende stap in de integratie van kunstmatige intelligentie in de filmindustrie: het is een programma dat geheel op eigen kracht beeldmateriaal ordent en op maat snijdt, volcontinu en in real time. Met de installatie Reflector willen kunstenaars Piotr Winiewicz en Dawid Gorny de potentiële rol van machines in de productie van documentaire en kunstzinnige film bevragen, maar ook gemeenschappelijke bodem vinden voor een dialoog onder filmmakers over de toekomst van de filmkunst.