On the Pole
De camera zit achterin bij de befaamde coureur Eddie Sachs, die zijn gloednieuwe gezinsauto, een '59 Buick, bestuurt op weg naar het circuit waar hij een dag later in poleposition (de beste startpositie) zal starten in de Indianapolis 500, de bekendste autorace van Amerika. Het is 1960. Over zijn schouder vertelt Sachs gedetailleerd en gepassioneerd over de techniek van het racen, over zijn bijna fatale ongeluk in de race van het jaar ervoor en hoe hij zich voorbereidt op de aanstaande race. Het is een meesterlijke opening van een documentaire over de racesport, die sindsdien is uitgegroeid tot een klassieker. Wanneer op de aftiteling de namen van filmmakers Richard Leacock, D.A. Pennebaker, Bill Ray, Abbot Mills en Albert Maysles verschijnen, wordt de meesterhand bevestigd. De sfeer van de race, het karakter van de coureur en de nervositeit van zijn vrouw worden genadeloos goed vastgelegd. De camera's zijn overal, missen geen detail, schuwen ongelukken niet en laten Sachs in zijn waarde als hij zijn tranen net vóór vertrek naar zijn starpositie en na een schietgebedje niet kan bedwingen.