Anima
De paarden van het Arlington National Cemetery, de Amerikaanse militaire begraafplaats nabij Washington D.C., begeleiden elke dag acht begrafenisprocessies en brengen daarbij de kisten van gesneuvelde soldaten naar hun laatste rustplaats. Charlotte Dumas volgde de dieren enkele maanden en legde ze vlak voor, tijdens en na het rusten vast. Paarden slapen vaak staand en soms liggend, maar blijven daarbij continu waken. De video toont de kwetsbaarheid van de dieren tijdens dat moment van slapen en waken. De grote en gespierde dieren ontspannen zich, vlijen zich neer en laten langzaam hun oogleden dichtvallen. De titel van dit eerste videowerk van fotografe Dumas, Anima, is het Latijnse woord voor de ziel, de niet-materiële, spirituele component van mensen en dieren. De video is nauw verwant aan de gelijknamige fotoserie die Dumas maakte.