In the Name of the Family
Als de zestienjarige Aqsa uit Pakistan in 2007 door haar vader wordt gewurgd, staat de wereld op zijn kop. Canada, waar de moord plaatsvond, kent echter nog veel meer soortgelijke verhalen. Hana en Alina, allebei achttien jaar, vertellen openlijk over de keren dat hun vader hen sloeg of vanuit de auto bespioneerde . Ze kozen tijdig eieren voor hun geld en ontvluchtten het huis. Ook Patricia ondernam met haar dochters een vluchtpoging. Haar Egyptische man liet doorschemeren verre van content te zijn met het verwesterde gedrag van zijn twee dochters. "De vrijheid is hier totaal anders." Hun terugkeer naar huis was "de grootste fout van mijn leven", vertelt de moeder huilend. Net als zo veel moslimmannen plaatste ook deze vader zijn dochters voor een onmogelijke opgave. Om mee te kunnen komen op school en in de maatschappij, moeten ze zich aanpassen. Maar ze moeten ook hun vader tevreden houden, anders zwaait er wat. Er is ook het schokkende verhaal van de negentienjarige Fauzia uit Afghanistan. Haar broer Waheed begreep niets van de Amerikaanse cultuur, van de manier waarop zijn zus zich kleedde. "Ik had geen keuze", zegt hij vanuit de gevangenis over de eerwraak die hij pleegde. Fauzia overleefde zijn aanslag maar net.