The Interior City
Hoe is dat, de hele dag op een stoel zitten, bewoners en bezoekers groeten en professioneel voor je uitkijken? De meesten van ons zullen zich die vraag wel eens gesteld hebben bij het zien van een portier. In Nederland zie je ze minder vaak in appartementengebouwen dan in Barcelona, waar The Interior City gefilmd werd. De makers observeren de soms magistrale entrees van luxe appartementencomplexen waarvan de ontwerper met alles rekening lijkt te hebben gehouden, behalve met de portier. Een van hen vertelt over zijn onvergetelijke romance met een Saoediër, die jaren standhield tot hij een foto van een traditioneel Saoedisch huwelijk ontving. Een ander concludeert dat we zelfs een kat kammen als we maar verveeld genoeg zijn. En een derde onderhoudt in een achterkamertje een online radiostation. De stilte en de kunstmatigheid van de situaties waarin de portiers elke dag urenlang hun werk doen, reflecterend, mediterend misschien, illustreert hoe de wereld van alledag ongelofelijk vreemd kan zijn.