Damnatio Memoriae
Fragmenten uit videoclips, journaals, nieuwsprogramma’s, animaties en propagandafilms tonen de mensheid als een extreem moordzuchtige soort in Damnatio memoriae (‘vervloeking van de nagedachtenis’). Naast bekende beelden (de atoombom, de Vietnamoorlog, 9/11) komen onder het tapijt geveegde historische feiten aan de orde. Zoals de ‘vergeten’ slachtpartijen in de naoorlogse Taiwanese dictatuur. En wie weet dat er in 1958 een Amerikaans plan was om een atoombom op de maan te laten ontploffen?
Intrigerend is de carrière van de Taiwanese zangeres Teresa Teng (1953-1995). Haar populariteit werd in Taiwan ingezet voor nationalistische-militaire propaganda, maar haar liedjes bevrijdden miljoenen Chinezen voor even uit het rigide communistische keurslijf.
“Er is geen teken dat er hulp van elders zal komen om ons van onszelf te redden.” Met dit citaat van astronoom Carl Sagan opent de film, om ons vervolgens een blik te gunnen op de duistere achterkant van de geschiedenis. Het vierkante beeldformaat versterkt het benauwende gevoel dat de mensheid eeuwig in de greep is van vernietigingsdrang.