Pointer Pointer
Naast de filmpjes van schattige katten en de eindeloze berichtenstroom van Facebook verscheen afgelopen juni een nieuw online tijdverdrijf: Pointer Pointer. Binnen vier dagen werd de site bijna een miljoen keer bezocht, en dat is niet verwonderlijk. Het concept is namelijk even simpel als hilarisch: plaats je cursor op een willekeurige plek in het beeld, hou hem even stil (de pauze bij het laden is door de makers doelbewust ingebouwd) en er verschijnt een foto waarop iemand exact naar het witte pijltje wijst. Beweeg je de muis, dan verschijnt op de volgende plek waar je stilhoudt een nieuwe foto, waarop weer precies naar de cursor wordt teruggewezen. De foto's lijken willekeurig van niternet geplukt: veel feestende jongeren, hier en daar een artistiekere pose, heel soms een echt verrassende wijshouding. Maar dit oersimpele concept, gebouwd door de Amsterdamse 'experimental interactive design studio' Moniker, is gebouwd op een scherpe observatie over het hedendaagse web: dankzij smartphones en tablets met hun touchscreens, is de cursor aan het verdwijnen. Langzaam maar zeker wordt wijzen en klikken vervangen door swipen. Nog heel even wijst het internet dus terug naar ons.