Incident at Oglala
De indiaan Leonard Peltier zit al sinds 1977 vast op verdenking van moord op twee FBI-agenten, maar er is genoeg reden om te twijfelen aan de rechtsgang. Beetje bij beetje wordt in INCIDENT AT OGLALA het bewijsmateriaal aan het wankelen gebracht, door te spreken met de juryvoorzitter die twijfelt aan het bewijs, met ooggetuigen die tegenstrijdige verklaringen afleggen en met één getuige die duidelijk mentaal gestoord is. In hoeverre was er sprake van discriminatie van een bevolkingsgroep die is weggestopt in een reservaat vlakbij een autokerkhof? Had de FBI nog een appeltje te schillen met de militante groep American Indian Movement? Of Peltier in 1975 wel of niet die trekker heeft overgehaald blijft onduidelijk, maar voor de theorie dat de rechtsgang niet zuiver op de graat was, wordt door de documentaire overtuigend bewijs geleverd. In hetzelfde jaar zou Michael Apted de fictiefilm THUNDERHEART maken, over hetzelfde onderwerp.