Archipelago of Earthen Bones – To Bunya
Lichtgevende bomen, vulkanen en woestijnlandschappen veranderen in een oogverblindend oranje palet in deze woordenloze korte film. Malena Szlam bewerkte de overlappende beelden in haar 16mm-camera, waardoor meervoudige belichtingen ontstaan van schitterende vulkanische landschappen – afwisselend kaal en groen.
Laag voor laag roept ze zo de geschiedenis op van Mount Beerwah, het Bunya-gebergte en het Gondwana-regenwoud in de Australische Eastern Higlands, die werden verlicht door de nagloed van de grote uitbarsting van de vulkaan Hunga Tonga-Hunga Ha’apai in 2022.
De verschuivende beelden schetsen denkbeeldige kaarten, een alternatieve cartografie van tijd op geologische schaal: van catastrofale breuken in de tektonische platen tot de vorming van bergen gedurende miljoenen jaren. Veldopnamen van de trillingen en het gemurmel van de aarde vormen het geluidslandschap, gecomponeerd door de Australische kunstenaar Lawrence English.