Der ewige Jude
In Der ewige Jude (1940) laat nazi-Duitsland zien waartegen het strijdt; het 'internationale jodendom'. In deze harde propagandafilm zijn (authentieke) opnames uit de Poolse getto's, speelfilm- en archieffragmenten versneden tot een zeer tendentieuze boodschap, waarbij joden met ratten worden vergeleken. Deze pseudo-historische documentaire kwam twee maanden na de pseudo-historische speelfilm Jud Süss uit. Deze antisemitische producties waren onderdeel van een van de belangrijkste onderdelen van het nationaal-socialisme: het antisemitisme. Alles wat in de loop der eeuwen tegen joden was ingebracht, werd in Der ewige Jude gecondenseerd en uitvergroot gebracht. Deze en andere films moesten als het ware het niet-joodse deel van de bevolking rijp maken voor de uiteindelijke vernietiging van het jodendom.