The Lie
Deze muzikale documentaire legt de motieven bloot achter het politieke drama rond voormalig VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali, die tijdens haar asielprocedure in 1992 een valse naam en onjuiste geboortedatum doorgaf. VVD-minister voor Immigratie Rita Verdonk had naar eigen zeggen geen andere keus dan Hirsi Ali haar Nederlanderschap te ontnemen. Op 29 juni 2006 leidde de kwestie tot de val van het kabinet Balkenende II, nadat D66 zich terugtrok uit de coalitie. De hoofdrolspelers in het drama blikken terug op deze roerige tijd: Rita Verdonk, Ayaan Hirsi Ali, Hilbrand Nawijn, Femke Halsema, advocaat Britta Böhler en toenmalig Tweede Kamervoorzitter Frans Weisglas. Doorsneden met beelden van een Iraans gezin dat al jaren vergeefs voor verblijfsvergunningen vecht, zet De leugen het politiek-strategische gekonkel af tegen de dagelijkse werkelijkheid. Die realiteit wordt ontstegen in fragmenten waarin Verdonk, Halsema, Nawijn, asielzoekers en 'gewone' Nederlanders in een lied zingen over gevoelens die in interviews vaak onbesproken blijven. Zo worden ze feilbaar en kwetsbaar. Halsema maakt daarbij een kritische analyse van haar eigen rol in het politieke spel. Rita Verdonk wordt bij haar thuis en in Snackcar De Vrijheid gefilmd, waar 'IJzeren Rita', nu het stof is neergedaald, als gewoon burger haar beslissingen overdenkt.