The Term
In mei 2012 begon de derde presidentiële termijn van Vladimir Poetin. Een groeiend aantal burgers riep om zijn vertrek en het gevoel ontstond dat een politieke kanteling mogelijk en zelfs dichtbij was. Vanuit de overtuiging dat hier geschiedenis werd geschreven besloten drie filmmakers het sociaal-politieke landschap van dat moment in kaart te brengen. Korte reportages werden dagelijks online geplaatst, als alternatieve informatiebron. Belangrijk uitgangspunt was dat de kijker zelf zijn conclusies moest kunnen trekken. The Term is een uitvloeisel en tegelijk een afsluiting van dit veelbesproken project, waarvoor in het huidige Rusland geen plek meer is. Terwijl de online bulletins een veelheid aan onderwerpen belichtten, ligt in de film de focus op de oppositieleiders, die van dichtbij gevolgd worden. Een aanstekelijke roep om vrijheid en verandering spat vanaf het begin van het scherm. Belangrijke hoofdpersonen zijn de meiden van Pussy Riot, de advocaat en mogelijke presidentskandidaat Alexej Navalny, de liberale activist Ilja Yasjin en zijn welgestelde vriendin en tv-persoonlijkheid Ksenia Sobtsjak, naar verluidt het petekind van Poetin. Ze bijten zich vast in hun strijd tegen onrecht, en protesteren tegen het Kremlin wordt hun belangrijkste bestaansreden. Hun neutraal in beeld gebrachte verhalen worden doorsneden met de sterk gekleurde beelden van de staatstelevisie.