Yasukuni
De Yasukuni-tempel in Tokio werd gesticht in 1869 om alle Japanse doden te eren die zijn gevallen in dienst van keizer en vaderland. Het gaat om zo’n 2,5 miljoen zogenoemde nationale helden, die in de tempel worden gesymboliseerd door een speciaal zwaard. Sinds 1978 bevinden zich onder hen ook veertien veroordeelde oorlogsmisdadigers en is de tempel steeds meer uitgegroeid tot bedevaartsoord voor extreemrechtse nationalisten. Toen premier Koizumi de tempel in 2006 bezocht, veroorzaakte hij daarmee een internationale rel. China en Zuid-Korea vinden dat de voormalige bezetter nooit afdoende excuses heeft gemaakt.
Dat het onverwerkte oorlogsverleden in Japan – anders dan in Duitsland – nog steeds gevoelig ligt, blijkt wel uit Li Yings documentaire over de tempel en de smid die het ceremoniële zwaard vervaardigt. De geboren Chinees is de eerste om in Japan over dit onderwerp een film te maken, en hij deed er tien jaar over. Zijn stijl is neutraal registrerend, maar zijn camera staat vaak midden tussen vereerders, demonstranten en oproerpolitie. De première, die extremistische politici eerst probeerden te verbieden, vond plaats onder zware bewaking.