Zero Days
Een wereld die wordt geregeerd door een cyberworm die zich een weg vreet van de ene computer naar de andere, ondertussen belangrijke infrastructuren platlegt en zo wereldwijd miljoenen aan schade veroorzaakt. Het is verre van fictie, bewijst deze futuristisch ogende documentaire. Maker Alex Gibney duikt in de wereld van Stuxnet: een computervirus (malware) dat door de Verenigde Staten en Israël is gemaakt om de nucleaire infrastructuur van Iran lam te leggen. Het verhaal van deze destructieve computerworm – door experts aangeduid als “de meest geavanceerde malware die we ooit hebben gezien” – ligt uiterst gevoelig. Veel bronnen praten alleen als ze onherkenbaar in beeld zijn, hun stem vervormd wordt of hun verhaal door een acteur wordt naverteld. Allemaal vertellen ze wel iéts – maar nooit het hele verhaal. De zoektocht van Gibney naar het verhaal achter de cyberworm is spannend en verontrustend. Een wereldwijde cyberoorlog leek nog nooit zo dichtbij.