Conducting Mahler
Tijdens het vorig jaar gehouden Mahler?festival in het Amsterdamse Concertgebouw werd gedurende zeventien dagen Mahlers complete oeuvre ten gehore gebracht. Filmmaker Frank Scheffer sprak bij die gelegenheid met de deelnemende dirigenten, waaronder Bernhard Haitink, Riccardo Chailly, Claudio Abbado, Riccardo Muti en Simon Rattle. Ze vertellen over hun fascinatie voor deze componist, hun beweegredenen om zijn muziek te dirigeren en de interpretatieproblemen die dat op kan leveren. Deze gesprekken worden doorsneden met fragmenten van repetities van onder andere het Concertgebouworkest, de Berliner Philharmoniker en de Wiener Philharmoniker waarin Mahlers muziek tot leven komt. Hoewel de dirigenten ieder een heel verschillende stijl van dirigeren hebben, verschillen hun interpretaties uiteindelijk niet zo heel erg veel.