The Furious Force of Rhymes
Het verhaal van de hiphop als protestmuziek, wereldwijd. Vanaf zijn oorsprong in New Yorkse ghetto's in de jaren zeventig zijn er overal ter wereld groepen die zich de rapcultuur toeëigenen. Ze gebruiken deze als middel om hun onvrede te uiten over hun ondergeschoven sociale positie. Joshua Atesh Litle vangt vijf subculturen in deze weelderig gefilmde en vlot gemonteerde documentaire, en toont gaandeweg hoe rap heeft kunnen uitgroeien tot de universele taal van de onderdukten. In de Verenigde Staten duiken we in de oorsprong van de hiphop. In Frankrijk zijn het de kinderen van de migranten in de banlieus die rap gebruiken als proteststem. In Berlijn gaan neo-nazi's met de zwarte cultuur aan de haal. In Israël en Palestina worden de lijnrecht tegenovergestelde ideologieën van de zionisten en de anti-zionisten in dezelfde raptaal bezongen. En in Senegal maakt Atesh Litle zijn cirkel rond: de bron van de hiphop ligt immers op het Afrikaanse continent. Telkens komen voorlopers van de verschillende stromingen aan het woord, maar hun muziek staat voorop. Hun vloeiende rhymes vormen de verbindende factor van de film, en komen naar voren in sequenties die bijna als videoclips gemaakt zijn.