Focus on Infinity
“Waarom is er iets en niet niets?” vraagt de jezuïtische astronoom George Coyne zich af, in het besef dat de wetenschap geen verklaring geeft voor het raadsel van het bestaan van het heelal: “Als mens ben ik gemaakt om te zoeken naar de betekenis achter al die kennis.” Het filmessay concentreert zich, zonder topzwaar te worden, op gewichtige metafysische vraagstukken. Begeleid door een sonoor geluidstapijt zijn serene beelden te zien van verscheidene locaties op aarde, waar de blik op de eeuwigheid gericht is: een astronomisch park in Chili, voetsporen van dinosauriërs in Arizona, de met complottheorieën omgeven luchtmachtbasis Area 51 in Nevada, een sterrenkundig centrum in Armenië en het observatorium van abdij Kremsmünster. De lyrische opnames worden afgewisseld met bespiegelingen van wetenschappers, zoals de gelauwerde natuurkundigen Steven Weinberg en Lisa Randall, die ingaan op kwesties als: “Is het heelal wiskundig opgebouwd?” en “Waarom vindt er een uitdijing van het heelal plaats?” Om tot de slotsom te komen dat we weliswaar steeds meer te weten komen over het – van atoom tot kosmos – maar er nooit antwoord zal komen op de vraag . In tienduizend jaar is onze kennis exponentieel toegenomen, terwijl in diezelfde periode onze hersens, die in dit alles de grotere samenhang trachten te ontdekken, nauwelijks ontwikkeld zijn.