Burma VJ – Reporting from a Closed Country
De Democratic Voice of Burma (DVB) bestaat uit zo'n dertig Birmese reporters die in het geheim de misstanden in hun land filmen. Het geschoten materiaal wordt de grens over gesmokkeld en vanuit het hoofdkwartier in Oslo via de satelliet uitgezonden. Deze beelden gaan de hele wereld over als in de nazomer van 2007 een revolutie op het punt van uitbreken staat. Aangevoerd door boeddhistische monniken trekken meer dan honderdduizend mensen de straten in om vreedzaam te demonstreren tegen de militaire dictatuur die het land al veertig jaar in een ijzeren greep houdt. Burma VJ – Reporting from a Closed Country is vrijwel geheel opgebouwd uit DVB-materiaal. Een van de reporters houdt vanuit zijn schuilplaats in Thailand dagelijks contact met zijn collega's. Zijn voice-over begeleidt de schokkerige handheldbeelden van de opstand: paniekoverleg tussen de demonstranten, het vluchten van de menigte, het neerslaan van monniken en burgers. Met camera's verstopt in tassen of vastgeklemd onder de oksels brengen de reporters van de DVB met gevaar voor eigen leven de kijker midden in het strijdgewoel.