Burma VJ - Reporting from a Closed Country
De Democratic Voice of Burma (DVB) bestaat uit een groep van zo'n dertig Birmese reporters die in het geheim de misstanden in hun land filmen. Het geschoten materiaal wordt de grens over gesmokkeld en vanuit het hoofdkwartier in Oslo via de satelliet uitgezonden. Deze beelden gaan de hele wereld over als in de nazomer van 2007 een revolutie op het punt staat om uit te breken. Aangevoerd door boeddhistische monniken trekken meer dan honderdduizend mensen de straten in om vreedzaam te demonstreren tegen de militaire dictatuur die het land al veertig jaar in een ijzeren greep houdt. Joris Ivens Award-winnaar van 2008 Burma VJ -- Reporting From a Closed Country is vrijwel geheel opgebouwd uit materiaal dat door de reporters van de DVB gefilmd is. Een van hen verzorgt de voice-over. Vanuit zijn schuilplaats in Thailand houdt hij dagelijks via telefoon en internet contact met zijn collega's die verslag brengen van de opstand: schokkerige hand-held beelden van paniekoverleg tussen de demonstranten, van het uiteen vluchten van de menigte, van neergeslagen monniken en burgers. Met camera's verstopt in tassen, of vastgeklemd onder de oksels, wagen de reporters van de DVB hun leven en brengen de kijker midden in het strijdgewoel.