I Know Where Your Cat Lives
Wereldwijd plaatsen miljoenen kattenliefhebbers foto’s van hun pluizige huisgenoot online. Dankzij dit dataproject is inzichtelijk gemaakt wélke poezen dat zijn. De ruim 1 miljoen kattenfoto’s werden van diverse openbare websites geplukt en daarna met behulp van een supercomputer onderworpen aan bepaalde algoritmes. Het resultaat: een unieke kattendatabank. Heb je als gebruiker de behoefte je te laten verrassen door een nieuwe kat, waar ook ter wereld? Klik dan simpelweg op “Random cat”. Wil je weten waar de meeste kattenfoto’s zijn gemaakt? Raadpleeg dan een van de statistieken. Wanneer je op de kattenlandkaart op zoek gaat naar poezen bij jou in de buurt, ben je zo een zondagmiddag verder. Maar de website wil meer zijn dan een verzamelplaats van vertederende kattenplaatjes. Het project maakt inzichtelijk hoe makkelijk informatie die online wordt geplaatst, kan worden verzameld en gebruikt in openbare databanken. De grafiek laat dan ook niet zozeer zien hoeveel katten er in bijvoorbeeld Nederland wonen, maar vooral hoeveel kattenfoto’s er zijn geüpload (10.468!). Daarom, zeggen de makers zelf, “zijn de kaarten misschien eerder een representatie van wereldburgerschap, de toegang tot smartphones en een laconieke houding ten opzichte van privacy”. Het aantal kattenfoto’s in Syrië ten tijde van dit schrijven: tachtig.