I, Psychopath
Hoe vaak zie je een psychopaat van dichtbij? In films, maar dan ontspruit hij aan de fantasie van de scenarist. Toch heeft volgens onderzoek één op de honderd mensen een psychopathische stoornis: borderline bijvoorbeeld of paranoia. Of narcisme, zoals de van oorsprong Israëlische zakenman Sam Vaknin over zichzelf beweert. In I, Psychopath gaan Vaknin, zijn vrouw Lidija en documentairemaker Ian Walker op zoek naar een diagnose. Dat gaat bepaald niet over rozen. Ongeacht wat diverse deskundigen over hem te zeggen hebben, gedraagt Vaknin zich vaak bepaald onuitstaanbaar en toont hij zich een meesterlijk manipulator. Het levert Walker interessant materiaal op, maar ook een heftige confrontatie met zichzelf. In videodagboeken en voice-over uit Walker zijn zorgen en twijfels over de road trip met een potentiële psychopaat. Tijdens het filmen raakt Walker steeds verder verstrikt in Vaknins psychologische tentakels. "Alle documentairemakers zijn eigenlijk psychopaten, erop uit om mensen te manipuleren", realiseert Walker zich. Terecht, of is Walker het slachtoffer geworden van de hyperintelligente Vaknin? En wat te denken van Lidija, de echtgenote die zich ogenschijnlijk gewillig heeft uitgeleverd aan een man die haar dagelijks verbaal mishandelt?