Bugarach
Op 21 december 2012 zou de wereld vergaan, zo schenen de Maya’s te hebben voorspeld. Volgens een nieuwsbericht dat razendsnel viral ging, was er alleen in Bugarach, een Frans dorpje met krap tweehonderd inwoners, een kans de Apocalyps te overleven. Bugarach toont waar gerucht dat toe leidde. Begin december 2012 wordt het steeds drukker rond de gelijknamige berg achter het dorp. De onheilsvluchtelingen brengen campers, gebatikte lappen, klankschalen en geestverruimende middelen mee. Net Close Encounters of the Third Kind, luidt het mopperende commentaar van een Bugarachiaan op deze zonderlinge invasie. Terwijl het antwoordapparaat van het gemeentehuis volloopt met vragen naar huurappartementen en schuilkeldervoorzieningen, eisen de bewoners dat de burgemeester het dorp afsluit. Ondertussen spannen de dorpsgek van Bugarach en de jonge plaatselijke goochelaar Slide samen om een geheel eigen vertoning ten beste te geven op die gedoemde 21 december. Regisseur Ventura Durall en zijn team filmden de ontwikkelingen in Bugarach vanaf mei 2012. De zorgvuldige cameravoering met mooie, lange shots vanaf statief, de montage en de muziek geven de tegenstellingen tussen de nuchtere maar eigenzinnige dorpsbewoners en de paradijsvogels die het plaatsje overspoelen kostelijk weer. Met een schitterende hoofdrol voor de zwijgende berg Bugarach.