Videograms of a Revolution
Op 21 december 1989 geeft Nicolae Ceausescu zijn laatste speech in het openbaar, vanaf het balkon van het enorme Huis van het volk in Boekarest. Vijf dagen later wordt de Roemeense dictator, samen met zijn vrouw, geëxecuteerd. Beelden van de anticommunistische revolutie die zich in luttele dagen voltrok, drongen maar mondjesmaat door in de media. Chaos en onduidelijkheid overheersten. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen beelden zijn van de gebeurtenissen in Boekarest. De onlangs overleden kunstenaar Harun Farocki en de in 1981 naar Duitsland gevluchte Roemeen Andrei Ujica verzamelden meer dan 125 uur film, gemaakt door video-amateurs en officiële nieuwscamera’s. Uit die grote diversiteit aan perspectieven destilleerden zij een reconstructie van de volksopstand. Ieder shot dat ze tonen wordt feitelijk, droog bijna, geduid aan de hand van het moment waarop het gemaakt is, door wie en met welke intentie, het camerastandpunt, de beeldkwaliteit en onregelmatigheden. Met z’n paleisbestorming en woedende demonstranten doet Videograms of a Revolution soms denken aan October (1928), Sergej Eisensteins in documentairestijl gevatte verhaal over de Oktoberrevolutie van 1917. Maar daar waar Eisenstein de opstand liet naspelen, is in Videograms of a Revolution alles echt. De werkelijkheid laat zich echter maar moeilijk ontleden.