Svyato
Svyato opent met een citaat uit een oude legende: “Alles veranderde op de dag dat de mens voor het eerst zijn reflectie zag.” ‘Svyato’ betekent in het Russisch zowel 'blij, helder, gelukkig' als 'beschouw als heilig', maar is vooral ook de roepnaam voor Svyatoslav, de zoon van Victor Kossakovsky. De regisseur, in wiens werk spiegelingen een prominente rol spelen, bedekte na de geboorte van zijn zoon twee jaar lang alle spiegels in zijn huis. Nu zal de tweejarige Svyato voor het eerst in zijn leven zijn eigen spiegelbeeld zien. Svyatyo en zijn spiegelbeeld worden door Kossakovsky opgenomen door drie HD-camera's; het resultaat is volgens de regisseur een film over “zelfkennis en eenzaamheid”. De film was gepland als het eerste deel in een trilogie, met als werktitel ‘Palindroom’. Hoewel die trilogie nog niet voltooid werd, is Svyato wel te zien als een voorstudie voor Kossakovskys meest recente film ¡Vivan las Antipodas!, waarin hij zijn spel met spiegelingen doorspeelt op wereldschaal.