Fort McMoney
Fort McMurray, het hart van de Canadese olie-industrie, vormt het plaats delict voor een grensverleggende kruising van documentaire en videogame. De makers, naast webpioniers NFB en Arte ook journalisten van Süddeutsche.de en Le Monde, zetten de bezoeker in hun eigen schoenen. Hun missie is jouw missie: de belangen ontrafelen die schuilgaan achter de schone schijn van succes, rijkdom en geluk. "Ontdek de stad. Ondervraag de betrokkenen. Bepaal de toekomst." Je wandelt als een detective door Fort McMurray, dat als virtuele omgeving is nagebouwd. Gedurende je zwerftochten kun je interviews bekijken met de Canadese minister van milieu en de bestuursvoorzitter van Total. Ook kleinere goden komen aan het woord, zoals de eigenaar van een stripclub en een woordvoerder van een actiegroep: "Zij noemen het ontwikkeling, wij destructie". Datavisualisaties van kilometertellers die rood uitslaan illustreren dat het vijf voor twaalf is. Wat is het lot van McMurray? Verder in de spiraal van olie, dollars en hebzucht, of meer ruimte voor dennenbossen, rivieren en besneeuwde bergen? De keuze is aan de bezoeker, die in deze webdocumentaire met de voeten in de modder staat – net als journalisten, politici, woordvoerders en beleidsmakers.