Alive Inside
Met de vergrijzing neemt in de westerse wereld het aantal mensen met een haperend geheugen in hoog tempo toe. Alleen al in de VS kampen miljoenen bejaarden met dementie. De omgeving kijkt vaak machteloos toe hoe dit aftakelingsproces de identiteit en waardigheid van hun geliefden aantast. Muziek uit het verleden van deze patiënten blijkt de verborgen schatten van het geheugen echter weer aan de oppervlakte te brengen. In Alive Inside, winnaar van de US Documentary Audience Award op Sundance, laat filmmaker Michael Rossato-Bennett zich over een periode van drie jaar rondleiden door sociaal werker Dan Cohen, die enkele roerende voorbeelden uit de praktijk laat zien. Bij sommige patiënten doet een simpele melodie, zoals Schubert's Ave Maria of When the Saints Go Marching In van Louis Armstrong, lang verloren gewaande gevoelens en herinneringen herleven. Voor deze ouderen, die in een door jeugd geobsedeerde maatschappij vaak liggen weg te kwijnen in verzorgingstehuizen, levert de therapie een spectaculaire toename van de levenskwaliteit op.