The World According to Monsieur Khiar
Nadat hij tien jaar lang in oorlogsgebieden werkte als documentair fotograaf voor de New York Times en Vanity Fair, besluit Jeroen Robert Kramer een nieuw leven te beginnen als kunstenaar in Libanon. In zijn woonplaats Beiroet ontmoet hij Monsieur Khiar, een oudere Libanese heer in wie Kramer een betere versie van zichzelf herkent. “Khiar is de held die ik nooit heb kunnen zijn,” zegt Kramer: “hij is de meest indrukwekkende persoon die ik ooit heb ontmoet.” Hun wandelingen door de oude buurten van Beiroet en hun gesprekken over kunst, literatuur en de schoonheid van de kleine dingen, worden een bron van inspiratie voor Kramer. Hij voelt nog altijd spijt en schaamte over het feit dat hij veel mensen op het slechtste moment van hun leven heeft gefotografeerd, zonder dat aan ze te vragen. In plaats van te focussen op spektakel, probeert Kramer nu juist een alledaags verhaal te vertellen. Een verhaal waarmee hij de littekens van zijn vorige leven om kan zetten in kunst. Als Monsieur Khiar weigert zich te laten fotograferen, verandert Kramers fascinatie in een obsessie.