Where Dragons Live
In landhuis Cumnor Place in Oxford overleed onlangs de laatste bewoner. Haar vier volwassen kinderen komen bijeen om het ouderlijk huis leeg te ruimen voor de verkoop. Het is tot de nok toe gevuld met wetenschappelijke en esoterische memorabilia, antieke meubels, stapels documenten en familiebeelden. Elke hoek ademt de geschiedenis van deze excentrieke familie, waarin een ambitieuze wetenschapper de scepter zwaaide als strikte moeder en de vader – een drakenfan – voor eigenzinnige verhalen zorgde.
De erfgenamen treffen in deze welhaast sprookjesachtige, observerende documentaire overal draken aan. Soms afgebeeld op schilderijen en borden, anderzijds in notitieblokken vol verzonnen ‘wetenschappelijke’ terminologie, in het Beowulf-epos en in familiemythes over vijvers gevuld met drakenbloed.
De familie Impey wordt een periode gefilmd in leegrakende ruimtes, waar een magische soundscape klinkt van windvlagen, piepen en kraken. Elk voorwerp wat door hun handen gaat ontlokt bitterzoete verhalen van een onorthodoxe jeugd vol fantasierijke avonturen, maar ook van complexe gezinsverhoudingen, isolatie en diepgewortelde angsten.