Our Daily Bread
Wel eens een machine gezien die binnen vijftien seconden alle olijven uit een olijfboom weet te schudden? Our Daily Bread neemt de kijker mee naar de plaatsen in Europa waar ons voedsel geproduceerd wordt. Verschillende productieprocessen van uiteenlopende etenswaren passeren de revue, van olijven tot biefstuk en van tomaten tot zout. De soms schokkende beelden laten zien hoe loopbanden, snijapparaten en machines de ritmes van het proces bepalen. Mensen, dieren en gewassen lijken slechts een bijrol te hebben in de logistiek van de voedselproductie. We kijken als buitenstaanders naar de activiteiten van de mensen die met ons voedsel hun brood verdienen. Zo roept de film vragen op over de gevolgen voor mens, dier en milieu, en over de wenselijkheid van moderne productiemethoden. Zonder commentaar of uitleg krijgen we de soms surreële taferelen voorgeschoteld en wordt de afstand tussen consument en product bijna tastbaar gemaakt.