Het stoffelijk geheugen
HET STOFFELIJK GEHEUGEN gaat over de behoefte aan geheugensteuntjes. De film laat zien hoe mensen herinneringen proberen vast te houden door de stoffelijke getuigen van die herinneringen te koesteren. Het trouwpak dat al jaren ongedragen op zolder hangt. Of het stapeltje kleren van een overleden dierbare. T-shirts vol gaten die tedere momenten van lang geleden naar boven brengen. Wat voor een buitenstaander een waardeloos vodje lijkt, blijkt van onschatbare waarde voor de bezitter.In de film vertellen Renate, Co en Clara over hun leven, aan de hand van bepaalde kledingstukken die voor hen een belangrijke emotionele waarde vertegenwoordigen. Kunnen zij er ooit afstand van doen? Vanuit het perspectief van een gerafeld boordje of een ontbrekend knoopje verschaft de film langzamerhand inzicht in het grotere verhaal. De kijker wordt zodoende meegevoerd langs belangrijke momenten in een mensenleven: opgroeien, trouwen, ouder worden, terugkijken, afscheid nemen. HET STOFFELIJK GEHEUGEN laat zien dat ook in onze eigen garderobekast stoffelijke overblijfsels liggen te wachten om betast, becommentarieerd en uitgeplozen te worden. Want daar is ons eigen verleden nog tastbaar aanwezig, in de rafelranden en gaten veroorzaakt door het leven. Dat inzicht kan een troost zijn, maar ook een feest der herkenning.