Near Death
Near Death van Frederick Wiseman duurt bijna zes uur. Dat is lang, maar niet te lang, omdat, zoals de Nederlandse journalist Frank van Dixhoorn het stelt: "het lijkt alsof zijn werk een natuurlijke lengte heeft die wordt bepaald door het onderwerp, niet door de regisseur." In totaal werden zes weken achter elkaar opnames gemaakt op de afdeling Intensive Care van het Beth Israel ziekenhuis in Boston. De documentaire richt zich op het probleem van de houding die mensen aannemen tegenover de dood. Voor dat doel toont Wiseman de complexe relaties tussen patiënten, families, artsen, verpleegsters en ministers, terwijl ze beslissingen nemen over leven en dood. De camera neemt op, registreert en observeert, zonder dat er muziek, commentaar of interviews worden toegevoegd. De geluiden die Wiseman gebruikt zijn de geluiden en gesprekken van de dagelijkse routine. Met behulp van deze middelen is Near Death een indringende film geworden over een onderwerp dat meer en meer uit het gezichtsveld van gezonde mensen wordt getrokken.