Punishment Park
Pseudodocumentaire neemt het gepolariseerde politieke klimaat in de Verenigde Staten onder president Nixon op de hak. Een groep hippies, protestzangers, beroepswerklozen, burgerrechtenactivisten en radicale feministen wordt door een tribunaal veroordeeld tot de keuze: een lange gevangenisstraf of Punishment Park. Dat laatste komt neer op een driedaagse voettocht van zestig mijl dwars door de woestijn, met als eindpunt de Amerikaanse vlag. Onder de schroeiende zon worden ze opgedreven door agenten en soldaten. Cameraploegen filmen het proces, terwijl een commentaarstem informatie geeft over temperatuur, afstand en tijd. Ondertussen is in een tent in de woestijn de berechting van de volgende groep "subversieve elementen die samenzweren tegen de nationale veiligheid" aan de gang. De verhitte debatten bevestigen slechts de kloof tussen de idealistische jeugd en the people who pay taxes. "Je weet niet eens wat liefde is met je love-ins", zegt een huisvrouw namens de Silent Majority for a Unified America verwijtend tegen een vredesactivist. Tegelijkertijd stijgt in de woestijn de spanning tot kookhoogte. Als reactie op het gewelddadige gedrag van de gardisten, valt de groep uiteen in militanten en pacifisten. Door de direct cinema-stijl doet Punishment Park verbluffend authentiek aan, met een beweeglijke camera, suggestieve parallelmontage en improviserende acteurs. Een zeldzaam vertoond tijdsdocument, dat nog altijd fris en tegendraads aandoet.