My Barefoot Friend
Shalim is een van de tienduizend riksjabezitters die hun levende vracht blootsvoets door de straten van Calcutta trekken. Met zijn vijftig jaar is de tanige Shalim bij lange na niet de oudste: zijn collega en vriend Husein is al vijfenzeventig. De Zuid-Koreaanse regisseur Seong-Gyou Lee sloot vriendschap met Shalim en volgde hem een lange periode letterlijk op de voet. Door het onbarmhartige verkeer van het overvolle en kleurrijke Calcutta, waar treinen dagelijks nieuwe gelukszoekers uitbraken. Shalim werkt hard voor zijn gezin en voor zijn droom: het kopen van een gemotoriseerde riksja, zodat hij nog meer geld kan verdienen en uiteindelijk een huis kan kopen. Maar de realiteit is hard: ziektes in zijn familie maken dat het zuurverdiende geld als sneeuw voor de zon verdwijnt. My Barefoot Friend laat zien hoe de straatarme riksjatrekkers, die ook nog leven met de bedreiging van een wet die hen moet verbieden, zich in een keiharde samenleving staande trachten te houden. Hun vriendschappen, dromen en familiezin houden hen overeind. Behalve een portret van Shalim en zijn collega's, schetst de film in vaak oogstrelende shots een beeld van een wereldstad die ondanks alle problemen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefent op zowel binnen- als buitenlanders.